後編、今度はエラッタです。有名どころです。
モックスダイアモンド:
Artifact -
As an additional cost to play Mox Diamond, discard a land card.
{T}: Add one mana of any color to your mana pool.
ウィンターオーブ:
Artifact -
As long as Winter Orb is untapped, players can’t untap more than one land during their untap steps.
Phyrexian Devourer:
Phyrexian Devourerのパワーが7以上になったとき、それを生け贄に捧げる。
あなたのライブラリーの一番上のカードを追放する:Phyrexian Devourerの上に+1/+1カウンターをX個置く。Xはその追放されたカードの点数で見たマナ・コストである。
おお、これは・・・・・
フリースペル、カーミックガイド、玉虫色のドレイク等:
手札からプレイしないと土地のアンタップやCIPは発動しない。
例)ドレイクのCIP
When Iridescent Drake comes into play, if you played it from your hand, put target Aura card from a graveyard into play attached to Iridescent Drake. (You control that Aura.)
パララクスの波/Parallax Wave
パララクスの潮流/Parallax Tide
パララクスのきずな/Parallax Nexus:
1つ目の能力に、『このパーマネントが戦場に出ている場合』が
2つ目の能力に、『このパーマネント以外の』を追加する。
また、パララクスの波に関しては、戦場を離れた時の能力に「パララクスの波以外の」の一文が加えられる。
Thawing Glaciers:
Land -
Thawing Glaciers comes into play tapped.
{1}, {T}: Search your library for a basic land card and put that card into play tapped. Then shuffle your library. If it’s the end phase, return Thawing Glaciers to its owner’s hand. Otherwise, return Thawing Glaciers to its owner’s hand at end of turn.
ホワイトライトニング回避ですね。
ちなみに元祖ホワイトライトニングの方は戦闘中のみプレイできる、
になってます。
ミラージュブロックのインスタントメント:
はがれるのが「ターン終了時に」。クリンナップ前にはがれます。
閃光:
Instant -
Choose a creature card in your hand. You may pay its mana cost reduced by up to {2}. If you do, put that card into play. If you don’t, put that card into your graveyard.
Illusionary Mask:
Artifact -
{X}: Put a creature card with converted mana cost X or less from your hand into play face down as a 0/1 creature. Put X mask counters on that creature. Play this ability only any time you could play a sorcery. The creature’s controller may turn the creature face up any time he or she could play an instant by removing all mask counters from it. This effect ends if the creature is turned face up.
新野の火計/Burning of Xinye:
Sorcery -
Each player sacrifices 4 lands. Burning of Xinye deals 4 damage to each creature.
ワイルドファイアの同型再版です。
ちなみに日本語版はまんま燎原之火に誤植されてます。
ドルイドの誓い/Oath of Druids:
Enchantment -
At the beginning of each player’s upkeep, if that player controls fewer creatures than any of his or her opponents, the player may reveal cards from the top of his or her library until he or she reveals a creature card. The player puts that card into play and all other cards revealed this way into his or her graveyard.
対象とってません。象牙の仮面や真実の信仰者でても起動します。
ファイレクシアンドレッドノートは協議中。
僕の意見としてはパワーレベルエラッタを復活させるべきだと思う。
理由としては
1)回顧フォーマットなのだから昔の(スカージ時点)
カードパワーで行うべき。
スタイフルノートしたければレガシーやれって思う。
2)ながらくパワーレベルエラッタがかかっていたのは、
コンボが強力であるが故でであり、
(タルモゴイフが登場するまでレガシーでもエラッタだった!)
ファウンデーションにおいても強力に支配力しうると思うから。
レガシーほどクリーチャーの質が良くないこのフォーマットで2ターン目の
ドレッドは、全てのクリーチャーデッキを否定していると思う。
同じ理由でマスクを禁止カードにすべきだと思う。
こちらは儀式から1ターン目に降臨するので余計にひどい。
ビートダウンデッキは2マナパワー2(リバーボアとか)喜んで使う一方で
コンボデッキは「レガシーのコンボ」しているのが健全だとは思えません。
ていうか2マナパワー12はもはや全てのクリーチャーを否定してる。
ソープロで殺せる?
12点ライフ与えて削りきれるほど打撃力ありません!
呪われた巻物で悠長に削ってる間にまたドレッド出てくるわ!
一方でドレッド側は1回ウィルで守ったら勝てるハードルの低さ。
僕は古いルール、エラッタをすべて再現すべきだと思います。
当時の環境というのは当時のカードパワーあってこそ再現できる。
新旧エラッタの混合はよきせぬコンボ、抜け穴を生み出すかもしれない
のでこれもよろしくないと思います。
モックスダイアモンド:
Artifact -
As an additional cost to play Mox Diamond, discard a land card.
{T}: Add one mana of any color to your mana pool.
ウィンターオーブ:
Artifact -
As long as Winter Orb is untapped, players can’t untap more than one land during their untap steps.
Phyrexian Devourer:
Phyrexian Devourerのパワーが7以上になったとき、それを生け贄に捧げる。
あなたのライブラリーの一番上のカードを追放する:Phyrexian Devourerの上に+1/+1カウンターをX個置く。Xはその追放されたカードの点数で見たマナ・コストである。
おお、これは・・・・・
フリースペル、カーミックガイド、玉虫色のドレイク等:
手札からプレイしないと土地のアンタップやCIPは発動しない。
例)ドレイクのCIP
When Iridescent Drake comes into play, if you played it from your hand, put target Aura card from a graveyard into play attached to Iridescent Drake. (You control that Aura.)
パララクスの波/Parallax Wave
パララクスの潮流/Parallax Tide
パララクスのきずな/Parallax Nexus:
1つ目の能力に、『このパーマネントが戦場に出ている場合』が
2つ目の能力に、『このパーマネント以外の』を追加する。
また、パララクスの波に関しては、戦場を離れた時の能力に「パララクスの波以外の」の一文が加えられる。
Thawing Glaciers:
Land -
Thawing Glaciers comes into play tapped.
{1}, {T}: Search your library for a basic land card and put that card into play tapped. Then shuffle your library. If it’s the end phase, return Thawing Glaciers to its owner’s hand. Otherwise, return Thawing Glaciers to its owner’s hand at end of turn.
ホワイトライトニング回避ですね。
ちなみに元祖ホワイトライトニングの方は戦闘中のみプレイできる、
になってます。
ミラージュブロックのインスタントメント:
はがれるのが「ターン終了時に」。クリンナップ前にはがれます。
閃光:
Instant -
Choose a creature card in your hand. You may pay its mana cost reduced by up to {2}. If you do, put that card into play. If you don’t, put that card into your graveyard.
Illusionary Mask:
Artifact -
{X}: Put a creature card with converted mana cost X or less from your hand into play face down as a 0/1 creature. Put X mask counters on that creature. Play this ability only any time you could play a sorcery. The creature’s controller may turn the creature face up any time he or she could play an instant by removing all mask counters from it. This effect ends if the creature is turned face up.
新野の火計/Burning of Xinye:
Sorcery -
Each player sacrifices 4 lands. Burning of Xinye deals 4 damage to each creature.
ワイルドファイアの同型再版です。
ちなみに日本語版はまんま燎原之火に誤植されてます。
ドルイドの誓い/Oath of Druids:
Enchantment -
At the beginning of each player’s upkeep, if that player controls fewer creatures than any of his or her opponents, the player may reveal cards from the top of his or her library until he or she reveals a creature card. The player puts that card into play and all other cards revealed this way into his or her graveyard.
対象とってません。象牙の仮面や真実の信仰者でても起動します。
ファイレクシアンドレッドノートは協議中。
僕の意見としてはパワーレベルエラッタを復活させるべきだと思う。
理由としては
1)回顧フォーマットなのだから昔の(スカージ時点)
カードパワーで行うべき。
スタイフルノートしたければレガシーやれって思う。
2)ながらくパワーレベルエラッタがかかっていたのは、
コンボが強力であるが故でであり、
(タルモゴイフが登場するまでレガシーでもエラッタだった!)
ファウンデーションにおいても強力に支配力しうると思うから。
レガシーほどクリーチャーの質が良くないこのフォーマットで2ターン目の
ドレッドは、全てのクリーチャーデッキを否定していると思う。
同じ理由でマスクを禁止カードにすべきだと思う。
こちらは儀式から1ターン目に降臨するので余計にひどい。
ビートダウンデッキは2マナパワー2(リバーボアとか)喜んで使う一方で
コンボデッキは「レガシーのコンボ」しているのが健全だとは思えません。
ていうか2マナパワー12はもはや全てのクリーチャーを否定してる。
ソープロで殺せる?
12点ライフ与えて削りきれるほど打撃力ありません!
呪われた巻物で悠長に削ってる間にまたドレッド出てくるわ!
一方でドレッド側は1回ウィルで守ったら勝てるハードルの低さ。
僕は古いルール、エラッタをすべて再現すべきだと思います。
当時の環境というのは当時のカードパワーあってこそ再現できる。
新旧エラッタの混合はよきせぬコンボ、抜け穴を生み出すかもしれない
のでこれもよろしくないと思います。
コメント
青黒以外に人権ないwww
バーンに弱いはずのネクロが弱点克服しちゃいかんでしょ。
また個人的な意見になりますが
僕がファウンデーションに求めるのはネクロのオナニー合戦ではなく
ネクロとフォースオブウィルとサバイバルとオースと赤いビートが覇権を
争う環境です。
パワーレベルエラッタのかかっていないドレッドinファウンデーションは
ネクロ並みに環境を支配する力があると思っています。
打撃力ならばネクロを超えます。おそらくバーンやステロを駆逐するでしょう。
みんな神ジェイスと騎士に毒されて2Tのドレッドが人を殺すということを
全く覚えていません。思い出すべきだと思います。